Reizen met het openbaar vervoer moet in de toekomst in de Randstad veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen. Daarvoor is de komende 20 jaar een jaarlijkse investering van 1 miljard euro nodig van de overheid. Is dat wel realistisch?
De vijf ov-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM presenteerden woensdag hun toekomstvisie. Treinen tussen de centraal stations van de vier grote steden mogen er straks maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft, en er komen meer lightrails, ov-fietsen, beltaxi’s en deelauto’s.
“Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio”, zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.
“Wij zien ook hoe goed de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam werkt. Dat zullen we meer moeten gaan doen en dat vraagt ook van de NS de bereidheid om aan te passen”, aldus NS-topman Roger van Boxtel.
Buiten de Randstad willen bedrijven vervoer op maat bieden met meer inzet op drukke lijnen en persoonsgericht vervoer in rustige regio’s. Bierman: “In rustige regio’s zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoer”.
Miljardeninvestering
Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de ov-bedrijven de komende 20 jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van 1 miljard euro nodig. De grote vraag is of dat politiek haalbaar is.
"Natuurlijk is er geld nodig voor zo'n plan. Ik kan me bedragen in de orde van 1 miljard euro per jaar best voorstellen", zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven tegenover de NOS. De VVD is afwachtender. "Er staat nu al een handtekening onder een plan tot 2030. Laat ze maar met concrete plannen komen", aldus Kamerlid Betty de Boer.
Samenwerking
Reizigersorganisatie Rover steunt de hoofdlijnen uit de toekomstvisie. "In stedelijke gebieden moeten we nog meer toe naar samenhangende, hoogfrequente netwerken, waarbij sprinters, metro’s, (snel)trams en snelle buslijnen voor de reizigers één logisch geheel gaan vormen. Reisinformatie over alle aspecten van de reis en eenvoudige betaalmogelijkheden moeten hier ook aan bijdragen."
Rover vindt het een goede zaak dat vervoerders de handen ineenslaan om over de belangrijke vraagstukken na te denken. De nadere invulling, nationaal en per regio, is een volgende stap. Rover vindt het essentieel dat die stap door álle ov-bedrijven wordt gezet in samenwerking met het Rijk en de regionale overheden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl